Eerste wandeldag: Glengarriff to Adrigole - Reisverslag uit Adrigole, Ierland van Jacqueline - WaarBenJij.nu Eerste wandeldag: Glengarriff to Adrigole - Reisverslag uit Adrigole, Ierland van Jacqueline - WaarBenJij.nu

Eerste wandeldag: Glengarriff to Adrigole

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

29 Juli 2010 | Ierland, Adrigole

Zowel de internetverbindingen, als ook het telefoonbereik zijn minimaal in dit deel van Ierland. Vanavond slapen we in Hungry Hill Lodge, een hostel in een piepklein dorpje genaamd Adrigole, gelegen aan de zuidkant van het schiereiland Beara. Vanochtend vertrokken vanuit Glengarriff, waar we overnacht hebben bij een zeer gezellige Ierse dame in Rockwood House. De wandeling van vandaag bracht ons in een zeer afwisselend landschap. Eerst volledig omsloten door allerlei groen. Het leek of er op elke milimeter wel een plant(je) groeide. Hier en daar prachtige vergezichten op de heuvels/bergen in de buurt. Later nam de begroeiing meer af en was het (boven de bomengrens eigenlijk) vooral gras en lage begroeiing. Hier begon ook de flinke klim naar de top (500 meter hoogte). Onderweg regelmatig aangestaard door diverse schapen die daar blijkbaar geheel op eigen gelegenheid door het berggebied struinen. Gemerkt met verschillende kleuren verf op hun rug en nek, blijkbaar om ze per eigenaar uit elkaar te kunnen houden ofzo. Het deel over de berg heen was bijzonder zwaar. Over paden met flinke stenen en verder over moerassige, verende grasgrond. Het was net of we over veengrond liepen. De bodem blijkbaar zo vol met water dat het zompig werd. De top leverde ons een prachtig uitzicht, wat een mooie beloning was voor de zware klim. Overigens hadden we nog een zeer mooie lunchplek met een geweldig uitzicht. (Zelf meegebracht brood en beleg, beetje picknick gehouden.) Na de top dus weer naar beneden het dal in om na nog een flinke wandeling in het huidige dorpje uit te komen. Ook naar beneden viel niet altijd mee. De drassigheid, de losse stenen, sowieso het afdalen. Maar de omgeving was erg mooi, zeer de moeite waard. We kwamen uiteindelijk aan het begin van de avond aan bij het hostel. Onze bagage was netjes aangekomen, de kamer is helemaal prima. We hebben ons flink tegoed gedaan aan een groot bord eten bij de pub 'nextdoor'. Het alom bekende 'fish & chips'. En dat viel erg goed! Wanneer dit berichtje klaar is, wordt het regelrecht naar bed. Maar dat zal geen probleem zijn. Laat me een kussen ruiken en ik slaap, als een blok!!! Het is heerlijk hier. Als vandaag een voorbode is voor de dagen / wandelingen die nog gaan komen, dan ga ik op en top genieten!

Zoals al aangegeven: contact met de buitenwereld is niet altijd gemakkelijk. Hier in Adrigole is bijvoorbeeld geen mobiel bereik. Soms bovenop de bergtop wel. Ik zal kijken hoe het lukt met de berichtgeving.

O ja, het weer is super voor een wandelvakantie: aangename temperatuur, beetje bewolking en soms een prettig zonnetje. We wandelen in een t-shirtje en lange broek.

Voor nu: welterusten!!!

(Foto's wellicht de volgende keer.)
:SMS update:: 4 augustus 2010 :
We zijn nu alweer een aantal dagen aan het wandelen. Maar het ontbreekt aan internetverbinding. Ook netwerk voor de mobiele telefoon is wisselvallig. Zo heb je verbinding en drie stappen later totaal niet meer. Veelal midden op een berg wel. In een dorpje niet of nauwelijks. Het is leuk om zo langs verschillende bed & breakfast huizen te trekken. De onderlinge verschillen zijn best groot. Maar over all hebben we absoluut niets te klagen, de verzorging is prima en doet veelal denken aan een pension. Het Ierse ontbijt is stevig en bevat veel: bacon, ei, champignons, tomaat, worstjes, soms witte bonen in tomatensaus en iets wat de Ieren pudding noemen. Het lijkt een mengelmoes tussen worst en balkembrij (schrijf je dat zo?) en ziet er uit als een plakje gebakken worst, in donkere en lichte variant. Het voorafje is standaard iets van cornflakes en varianten met melk. Verder thee en toast en jam. Na het ontbijt een zeer stevige basis voor een dagwandeling. Inmiddels zitten er zo'n
120km i

• 30 Juli 2010 - 08:19

Corrie:

Zou wel een muis in jullie rugzak willen zijn!!
    Veel wandelplezier samen!

• 03 Augustus 2010 - 07:06

Jenny:

Wouw wat een verhaal dat is echt super genieten!!
    Geniet maar verder van deze wandeling. Is er ook zo iets om te fietsen?
    Groetjes Jenny