verslag van maandag 14 augustus - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jacqueline - WaarBenJij.nu verslag van maandag 14 augustus - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jacqueline - WaarBenJij.nu

verslag van maandag 14 augustus

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

16 Augustus 2006 | Verenigde Staten, New York

Maandagochtend ben ik dus maar vroeg opgestaan. Op naar Empire State Building! En inderdaad: de rij was een stuk korter. Nu heb ik er maar ongeveer 45 min. over gedaan voor ik boven was. Maar het is net de Efteling: steeds maar wachten. Eerst wachten om door de beveiliging heen te komen. En oei: ik had een blikje drinken in mijn tas. Op dat moment wist ik wel dat er verhoogde alertheid was, maar nog niet dat een blikje zo spannend kon zijn voor die mensen (ik krijg niet alles mee van het nieuws als ik reis...). Afijn, toen de tas open was en het blikje bekeken mocht ik naar binnen. Wachten in de rij voor een kaartje. En daarna wachten in de rij voor lift 1. En daarna wachten in de rij voor lift 2. En daarna wachten op de galerij voor een plekje met uitzicht. Zucht, je moet er wat voor over hebben om New York van boven te kunnen zien.
Vervolgens heb ik wat rondgekeken in 5th Avenue, een van de belangrijkere winkelstraten. En niets gekocht.
Uiteindelijk kwam ik uit op Union Square, langs Broadway. Bij Union Square Theater kon ik nog een kaartje kopen voor een Broadwayshow: Slava's SnowShow. Er was nog een plaats voor vanavond, en nog een goede plaats ook: rij 10 midden voor het toneel. Ik had een folder gevonden van deze show in het 'toeristenrek' van het hostel. Een show met en over clowns, dat sprak me wel aan. Ik was dus erg blij dat er nog kaarten waren. En eentje dus in mijn binnenzak! Jippie, naar een Broadwayshow!
Vanaf Union Square, waar ik nog even over de markt gesnuffeld heb, ben ik Broadway verder afgezakt naar het onderste puntje van Manhattan: Battery Park. Daar vertrekken de ferry's naar Liberty Island (vrijheidsbeeld) en Ellis Island. Maar daar aangekomen bleek de wachttijd ongeveer 2 uur! (Hé, dat kwam me bekend voor...) Ik besloot niet aan te sluiten en het wederom de volgende ochtend vroeg te proberen.
Battery Park was erg gezellig. Met een klein waterpleintje, waar van die waterstralen onverwacht uit de grond omhoog spuiten. Erg leuk voor kinderen, maar ook voor sommige volwassenen. Veel kinderen liepen inmiddels doorweekt over het pleintje door de stralen te rennen en lieten zich heerlijk verrassen door het water. Erg leuk om te zien. Eén opa beweerde dat hij de timing van de stralen door had en dat hij wel droog de overkant van het plein kon halen. Dus niet! Opa haalde een zeer nat pak en oma en kleinzoon kwamen niet meer bij!
Het National Museum of the American Indian heeft een tentoonstelling over de oorspronkelijke bewoners van Noord Amerika en hun gewoonten en materialen. Erg interessant om te zien en te lezen. Zeer mooi handwerk gezien, met draad en kraaltjes, maar ook priegelig houtsnijwerk en aardewerk.
Op Wall Street wemelde het van de rokende(!!!) beursmensen met de kleurrijke blazers. Dit leverde gemengd met alle toeristen wel een grappig beeld op. Het gebouw van de Stock Exchange ziet er indrukwekkend uit met een enorme Amerikaanse vlag op de gevel gespannen.
En George Washington houdt vanaf zijn sokkel voor Federal Hall (het oude stadhuis) het geheel goed in de gaten.
Van Wall Street ben ik langs de kade van East River richting Brooklyn Bridge gelopen. Vanaf South Street Seaport heb je mooi uitzicht op de brug. Dichterbij de brug was een stukje dat me erg bekend voor kwam vanuit films. Volgens mij hebben daar aardig wat acteurs over de reling geleund en mijmerend over het water uitgekeken. Of elkaar diep in de ogen gekeken...
South Street Seaport heeft een gezellig winkelstraatje met wat terrasjes. Voornamelijk wel dure merkwinkeltjes, maar het oogt gezellig.
Al wandelend kwam ik uit bij City Hall. Het gebouw zelf is niet echt bereikbaar, doordat er in een aardig grote straal hekken omheen staan. Maar het (jawel!) City Hall Park is erg gezellig met een fonteintje en bankjes er omheen. Op een van die bankjes realiseerde ik me dat het hoog tijd was om terug te gaan naar het hostel, om me te douchen (warmte, plakplak) en te verkleden voor het theater.
Slava's SnowShow bleek echt helemaal supergeweldig! Na tien minuten waren we als publiek al bedolven onder een waar pak (papieren) sneeuw dat van boven op ons neer dwarrelde! Er werd weinig gesproken en gezongen, maar des te meer gespeeld. Tranen van het lachen, maar ook tranen van ontroering. Zo mooi was het. En aan het einde was er feest in de zaal met de artiesten en ballen, ballonnen, zeepbellen èn sneeuw! Iedereen werd ter plekke weer kind!
Een heerlijke dag! Tevreden gaan slapen!

  • 16 Augustus 2006 - 15:39

    Danielle:

    leuke verhalen veel meegemaakt en gave foto's
    goede terug reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Zie hier, mijn digitale reisdagboek. Zo nu en dan is een reis voor mijn gevoel de moeite waard om hier 'verslagen' te worden. Vooral nu elke reis een apart dagboek kan krijgen hier op de site. Veel leesplezier! En ik krijg natuurlijk graag een reactie :)

Actief sinds 22 Juli 2006
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 13398

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

Rondreis Zuidelijk Afrika 2016

28 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Ierland zomer 2010

05 Augustus 2009 - 15 Augustus 2009

La France zomer 2009

25 Juli 2006 - 16 Augustus 2006

USA zomer 2006

Landen bezocht: