woensdag 5 augustus - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jacqueline - WaarBenJij.nu woensdag 5 augustus - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jacqueline - WaarBenJij.nu

woensdag 5 augustus

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Augustus 2009 | Frankrijk, Parijs

Vanochtend zo tegen 6 uur stonden m'n pa en ma voor de deur: taxi naar Rotterdam CS. Ik had net nog even de container buiten gezet en de kat wat lekkers gegeven en uitgebreid geknuffeld: tijd om te gaan. Rugzak, tekenkoker en rugzakje, alles in de auto, ik er bij en rijden maar!
Tien voor 7 was het zo ongeveer toen we aan kwamen rijden bij het station. "Kiss and ride" en daar ging ik dan, rugzak op m'n rug, rugzakje voor m'n buik op zoek naar een toilet. En daarna natuurlijk naar het juiste perron. Dat bleek wederom perron 4 te zijn. Wagon 16, stoel 72. Door het intensieve sporten van de afgelopen maanden, lukte het me om helemaal alleen de grote rugzak op het bagagerek te tillen!!! (In het bagagerek vooraan was geen ruimte meer.) Puppy Powerrrr, haha!
Beetje dommelen, beetje lezen, beetje muziek luisteren, Antwerpen. Twee geliefden die graag naast elkaar willen zitten, dus of ik wil wisselen van plaats. Ach, ik ben de beroerdste niet...
Muziek luisteren, lezen in de reisgids Parijs, Bruxelles. Slapen, lezen, naar buiten kijken. En dan eindelijk: Paris, Gare du Nord.
Nog geen drie stappen van het perron afgezet op het station vooraan en ik wordt al lastig gevallen door vage dames in lange, vieze rokken die me een briefje onder m'n neus duwen met een engelse bedeltekst. Tijd om door te lopen! En hoe was het ook alweer, naar het hostel? Thuis toch wel goed doorgelezen, maar ter plekke lijkt het allemaal weer moeilijker. Eerst maar een kaartje gekocht voor de metro, dat leek me een handige stap 1. Volgens de routebeschrijving van het hostel moest ik op zoek naar metro lijn 5. Goed... op het bord stonden vooral heeeeeel veel getallen, maar niet lijn 5! Wat nu??? Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik op een kaart met buslijnen stond te kijken. Dus... Al gauw kreeg ik lijn 5 in het vizier en goed een 10 minuten later stond ik weer boven de grond aan de Rue de dinges (weet ik niet meer). Het wandelen met de rugzak viel wel tegen, het was vandaag bloedheet hier in Parijs. Het zweet liep dus al gauw in straaltjes. Maar zo tegen half 12 stond ik dan in het hostel. Daar moest ik eerst mijn rugzak in de sauna parkeren. Jaja, je leest het goed, in de sauna!! Ik stond ook even raar te kijken toen ik de instructie kreeg, haha! Maar de sauna van het hostel doet dienst als bagagedepot. Vraag me niet waarom... Waarom de tas daar moest staan: inchecktijd is pas om 2 uur 's middags. Ze hebben even de tijd nodig de boel op orde te maken nadat mensen vertrokken zijn.
M'n tas daar dus neergezet en vervolgens lekker de stad in gegaan met de metro. Ik had in de metro meteen al aanspraak aan een eigenlijk wel grappige fransman die aanbood Parijs from the inside out te laten zien: een Parijzenaar kent immers alle plaatsen het beste, zo zei hij. Ik kreeg zijn telefoonnummer en heb dat vervolgens buiten de metro in de eerste de beste prullenbak gedeponeerd. Overigens dacht hij dat ik Duits was...
Maar ik ben via het Office du Tourisme (welke OV kaart kan ik het beste kopen?) naar het Louvre geslenterd. Niet naar binnen gegaan, maar lekker over het plein gewandeld en onder de bomen in de schaduw een beetje bijgekomen en mensen gekeken. Parijzenaars kwamen daar picknicken voor de lunch. Leuk om te zien: tupperware trommeltjes met vanalles daar in kwam te voorschijn. Goed te onderscheiden van de toeristen, die met een (waarschijnlijk duur) tasje van een stalletje even verderop kwamen. Langzaamaan kroop de klok naar 2 uur. Langs de Seine ben ik toen naar Pont Neuf gelopen en toen weer de metro ingelopen om de weg naar het hostel weer te vinden. Ik mocht mijn overnachtingen betalen (voor het eerst met creditcard en pincode... ) en kreeg m'n toegangspasje.
De kamers zijn heel mooi. Je hebt een beetje je eigen plek binnen de ruimte, aangezien ze de bedruimte (soort stapelbed) hebben afgescheiden met een gordijn. En onder het bed heb je een afsluitbare kooi/bak waarin je al je zooi kwijt kunt.
Na een heerlijke douche heb ik een uurtje liggen pitten op mijn kersverse bed. Daarna ben ik Parijs weer ingedoken. Rondgezworven over het Ile de la cite (Notre Dame) en door Quartier Latin met heeeeel veel boekwinkeltjes en snuisterijen winkels. En in Quartier Latin ben ik uiteindelijk ook op een terras neergestreken voor het avondmaal. Mmmm... lekker! Geitenkaasterrine, zalmfilet met allerlei lekkere kruiden en courgette en toe een aardbeiensoep. Menu voor vaste prijs, wel handig. Grappig om de bedrijvigheid te bekijken, want druk, dat was het zeker. Ondertussen ook nog mijn Parijs bijbel doorgekeken en plannen bedacht voor morgen. Na het eten nog wat gewandeld in de buurt en even in een parkje bij de Notre Dame gezeten. Verderop bij het Stadhuis was een soort van festival gaande, een optreden van een of andere band. Klonk grappig, maar toen ik dichterbij kwam viel het toch wat tegen. Nadat ik even geluisterd had, vond ik het tijd om het hostel en mijn mandje op te gaan zoeken. Toch nog maar even dit verslag getypt, anders zit de klad er meteen al in. Maar nu beginnen de ogen toch wel zwaar te worden. Une Bonne Nuit vanuit het altijd zachte Frankrijk!

PS: klein fotoprobleempje: mijn foto's zijn te groot, dus de site kan ze niet uploaden... Owkee, daar gaan we even over nadenken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Zie hier, mijn digitale reisdagboek. Zo nu en dan is een reis voor mijn gevoel de moeite waard om hier 'verslagen' te worden. Vooral nu elke reis een apart dagboek kan krijgen hier op de site. Veel leesplezier! En ik krijg natuurlijk graag een reactie :)

Actief sinds 22 Juli 2006
Verslag gelezen: 79
Totaal aantal bezoekers 13415

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

Rondreis Zuidelijk Afrika 2016

28 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Ierland zomer 2010

05 Augustus 2009 - 15 Augustus 2009

La France zomer 2009

25 Juli 2006 - 16 Augustus 2006

USA zomer 2006

Landen bezocht: