vrijdag 7 augustus - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jacqueline - WaarBenJij.nu vrijdag 7 augustus - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jacqueline - WaarBenJij.nu

vrijdag 7 augustus

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

07 Augustus 2009 | Frankrijk, Parijs

Blijkbaar was ik moe... Ik werd vanochtend pas om 8 uur wakker. Vervolgens toch een beetje rustig aan gedaan. Wakker worden, douchen, ontbijten en dat soort dingen. Uiteindelijk zat ik geloof ik om half 10 in de metro richting Montmartre, de vroegere kunstenaarswijk van Parijs. Daar heb ik vandaag de wandeling gedaan die in de reisgids over Parijs staat. Een flinke wandeling, met vooral veel weggetjes die vrij steil omhoog gaan en uiteindelijk weer naar beneden. Montmartre is namelijk het hoogste punt van Parijs, het ligt op een heuvel. Goed voor de kuiten!
De reis startte bij place Pigalle, waar ook een metrohalte was waar ik dus uitstapte. Na eerst een paar straatjes achterom te hebben gelopen, waar Vincent van Gogh met zijn broer gewoond heeft en Le Chat Noir (bekend vroeger theater/cabaret) gevestigd was, kwam ik bij het straatje dat naar de Sacre Coeur leidt. Vol met touristenwinkels en dus toeristen. Volg de stroom. Nou, toch even niet, want ik werd omgeleid via een leuk klein pleintje met een grappig theatertje (Theatre de l'Atelier). Bij de Sacre Coeur moet je erg opletten: voor je het weet heb je ongewild een armbandje om je arm geknoopt waarvoor je vervolgens aardig wat eurootjes moet betalen. Bijzonder te zien dat er nog veel mensen in trappen. Die mannen krijgen het dan voor elkaar dat men de wijsvinger uitsteekt en binnen enkele seconden zit daar dan een touwtje omheen en slaan ze aan het knopen. Dit eigenlijk voor men goed en wel door heeft wat er gebeurt. Ik heb geen armbandje... :)
In de Sacre Coeur was een dienst gaande. Toeristen mogen dan gewoon binnen lopen en volgen dan de gang buitenom, zeg maar. Wel apart, het contrast van de bezoekers aan de buitenkant met de kerkbezoekers in de kerkbanken. Ik heb een kaarsje aangestoken en ben vervolgens op een stoel aan de zijkant gaan zitten om alles op me in te laten werken. Kerken hebben op de een of andere manier altijd een bijzondere invloed op me. Ik kan daar nooit zomaar doorheen rennen. Vind dat je toch respect moet hebben voor wat er gebeurt, de kerkdienst in dit geval dus.
Door de hoge ligging van de wijk, zijn er veel uitzichtpunten te vinden. Helaas was het vandaag een beetje een bewolkte dag. Maar toch was het zicht behoorlijk. Alleen natuurlijk niet zo mooi, een zonnetje met een blauwe lucht maakt alles toch wat levendiger. Place du Tertre is het bekende pleintje van deze wijk. Het pleintje viel me nu echter behoorlijk tegen. De vorige keer dat ik er was, was het een plein vol met schilderijen, schildersezels en schilders/tekenaars. Er werden volop portretten van mensen getekend en gehandeld in schilderijen en beelden. Nu zijn de schilders met hun ezels en verkoopwaar weggedrukt naar de rand van het plein en wordt de rest in beslag genomen door enorme overdekte terrassen van de omliggende restaurants... Dus... weg sfeer pleintje... beetje jammer. Een beetje door de buurt gezworven, maar ook daar heel veel van die echte toeristenwinkels met eiffeltorens enzo. Niet meer de typische boekenwinkeltjes en snuisterijen. Ach ja, dit zal wel beter lopen. Jammer van de sfeer echter, tenminste voor mij dan, want dat was een sfeertje wat me toen wel beviel.
In een heel leuk, klein bakkerijtje een baguette en chocoladebroodjes gekocht. Om die vervolgens in een plantsoentje verderop lekker op te eten. Mmmm... vers brood!!! Op de place des Abbesses staat nog zo'n originele metro ingang, zoals ze ooit ontworpen zijn door Hector Guimard, foto volgt. Ook is er op dit plein een gigantisch kunstwerk te vinden: een stuk muur met daarop in alle talen van de wereld 'Je t'aime'. De rest van de route leidde langs diverse andere pleintjes, parken en vooral natuurlijk huizen waar diverse kunstenaars en artiesten ooit hun woon- en werkplaats hebben gehad. Op Montmartre is zelfs nog de enige wijngaard die Parijs nog rijk is te vinden! En ook de laatst overgebleven molen staat er. Au Lapin Agile is een schattig klein theatertje waar vroeger (en nu geloof ik ook nog wel) veel cabaret te zien was. Het huisje lijkt zo uit een sprookje ofzo weggelopen. Veel straatjes in Montmartre zijn smal en er is heel veel 'groen' in de wijk te vinden. De enorme hoeveelheid aan parken en pleintjes is ook opvallend. Ik ben regelmatig even neergeploft op een bankje in een met bomen overschaduwd park, waar eigenlijk altijd een speeltuin en ook altijd moeders met kinderen te vinden zijn. Of mannen die Jeux de Boules spelen (waarom zijn dat eigenlijk altijd mannen?) Het lijken me gezellige plaatsen, die parken in Parijs en in dit geval Montmartre. Mensen slepen er hun hele hebben en houwen naartoe en brengen er heerlijk de namiddag en/of de avond door met wijntje, boek, vrienden, spelletje, enzovoort. Grappig is dat er veelal stoelen aanwezig zijn die je door heel zo'n parkje kunt slepen naar de voor jou geschikte plaats!
Overigens heb ik onderweg nog genoten van een uitzonderlijke cappuchino. Vooral uitzonderlijk door de prijs: 5 euries! Tsja, dan wil je wel genieten, haha! Dit is overigens een behoorlijk normale prijs hier. Niet teveel terrasjes doen, dus.
Ik had bedacht in de avond de waterlelies van Monet te gaan bewonderen in Musee de l'orangerie, aangezien die volgens mijn gids ook op vrijdagavond open zou zijn. Dit bleek bij aankomst niet zo te zijn. Gelukkig was ik niet de enige die in de veronderstelling was. Er liepen meer toeristen enigszinds teleurgesteld rond voor de ingang. Toen besloten om nog even langs de Seine te wandelen. Een salade gegeten met verderop als toetje een crepe met chocola. Errug lekker!
Hoewel het nog niet zo heel laat was, besloot ik toch richting hostel te gaan. De moeheid begon in te vallen. Onderweg nog even geld gepind. Voor ik aan de beurt was moest ik mijn voorgangster nog even uit de brand helpen, die met haar mooie, lange, keurig gevijlde en ' French manicure' nagels haar bankpas niet meer uit de automaat kreeg... Haha, daar sta je dan!
Terug in het hostel eigenlijk gewoon even lekker gerommeld. Vanalles gedaan en eigenlijk ook weer niets. Rugzak alvast weer even een beetje ingepakt, gereorganiseerd. Een shirtje uitgewassen met een snelle handwas. Gelezen. Plannen bedacht voor morgen (laatse dag in Parijs). Paar boodschapjes gedaan bij een avondsupermarkt om de hoek, omdat ik dacht dat dat goedkoper zou zijn dan spullen hier in het hostel kopen en volgens mij vreselijk afgezet, haha!!
Het lukt nog steeds niet met de foto's, dus waarschijnlijk ga ik die achteraf thuis maar toevoegen.

Overigens is het nog een hele toer om te typen op de toetsenborden hier. Het zijn Engelse toetsenborden (jaja in Frankrijk! Ach, hostel is van een Engelse keten) en die hebben -op de letters en cijfers na dan- een andere indeling... Vandaar dat 'speciale' dingen (als van die franse accentstreepjes enzo) er even niet in zitten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Zie hier, mijn digitale reisdagboek. Zo nu en dan is een reis voor mijn gevoel de moeite waard om hier 'verslagen' te worden. Vooral nu elke reis een apart dagboek kan krijgen hier op de site. Veel leesplezier! En ik krijg natuurlijk graag een reactie :)

Actief sinds 22 Juli 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 13413

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

Rondreis Zuidelijk Afrika 2016

28 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Ierland zomer 2010

05 Augustus 2009 - 15 Augustus 2009

La France zomer 2009

25 Juli 2006 - 16 Augustus 2006

USA zomer 2006

Landen bezocht: