donderdag 6 augustus - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jacqueline - WaarBenJij.nu donderdag 6 augustus - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Jacqueline - WaarBenJij.nu

donderdag 6 augustus

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

06 Augustus 2009 | Frankrijk, Parijs

Jaja, om 7 uur was ik al weer wakker vanochtend. Wat gestommel op de kamer, vanwege een vertrekkende dame die een (zeer) vroege trein moest halen (5 uur geloof ik), en daarna nog even doorgeslapen. Tussen 7 en half 8 een beetje gedommeld en langzaam wakker geworden. Om 8 uur zat ik aan het ontbijt: ovenvers frans stokbrood, diverse smeerbeleg, melk, cornflakes en ander knisperig spul dat door de melk kan ter ontbijt, koffie, thee en jus d'orange, alles zoveel men wil. Voor Franse begrippen dus zeer uitgebreid. Met een stevig ontbijt in mijn maag, ben ik weer richting metro gelopen. Opnieuw een dagkaartje gekocht, aangezien dat volgens de meneer bij het office de tourisme het goedkoopste zou zijn. Op naar halte 'Palais Royal Musee du Louvre'. Ik was niet de eerste, maar het was nog bar rustig op het plein bij de mooie glazen piramide. Kon zo doorlopen de piramide in, naar beneden. Daar was het echter al een aardig mierennest. Wel grappig om al die bedrijvigheid te bekijken. Kaartjes waren 'doe-het-zelf' te koop bij een automaat. Ook zo gedaan, want er was nog geen rij. Toen een plan de campagne gemaakt, want de collectie van het hele Louvre is absoluut niet te doen in slechts 1 dag. De keuze viel op de beelden en de schilderijen. De rest van de ochtend heb ik dan ook rondgewandeld tussen diverse mooie en minder mooie beeldhouwwerken in de kelder en op de begane grond van de Richelieuvleugel. Daarnaast ook genoten van het gebouw zelf. Niet voor niets een paleis geweest! Wauw, mooie zalen bij hoor! In de andere twee vleugels ook nog even gekeken bij de Venus van Milo en twee beelden van Michelangelo. Wel apart, hoe iedereen naar dat 'bekende' beeld toe trekt. In de rij staan om even een blik te kunnen werpen op de Venus van Milo. Dit terwijl het op andere plaatsen in het museum niet zo dringen was. Ach...
Tijd voor een pauze. Aangezien ik een Starbucks had gesignaleerd daar onder de grond, heb ik daar geluncht. Van Amerika weet ik nog dat ze daar namelijk een heeeerlijke Chai Tea Latte hebben, een soort sterke, kruidige cappuchino thee eigenlijk.
's Middags begonnen in de Denon vleugel met Italiaanse schilders. Want... daartussen hangt de Mona Lisa. Nou, daarvoor hoef je dus niet naar het Louvre te gaan. Althans, dat vond ik. Er staat een lint omheen, waardoor je niet dichterbij kunt komen dan een meter of 3-4 (het doekje is denk ik 40cm bij 50cm ofzo). Verder zit er een enorme plaat glas of plexiglas voor, waardoor het spiegelt als een gek. En omdat iedereen komt voor die lieve Mona, staat het er ongeveer 20 rijen dik voor. En al die hoofden zie je dan weer weerspiegeld in het glas voor Mona. Tsja, het gaat om het idee, ik heb 'haar' gezien!!
Daarna heb ik in de Richelieuvleugel diverse werken van bekende (en minder bekende)Nederlandse en Vlaamse schilders bewonderd. Jeemig, wat hangt daar veel van onze bodem! En toen was het zo langzaamaan al sluitingstijd geworden (6 uur). Helaas geen tijd meer voor de Franse schilders.
Daarna even een beetje bijgekomen van al dat kunst geweld (veel indrukken opgedaan, zeg!!!) op een grasveldje in de schaduw in de Tuilerieen, een groot park in het verlengde van het plein/de tuin van het Louvre. Daarna nog de door de reisgids voorgestelde wandeling gedaan door de wijk rondom het Louvre en de Tuilerieen. Daarbij het Palais Royal van de buitenkant bewonderd (is nu het thuis van de Raad van State) en door de bijbehorende tuin gewandeld. Ook even bij de fontein gezeten en daar ter diner een heerlijk uitgebreid broodje tonijn gegeten, wat ik wandelend daar naartoe had gekocht. Het was erg lekker om even met m'n voeten in het water te bengelen, na het wandelen in het museum. Veel locale Fransen zitten daar te lezen of met een groepje lekker wijn te drinken en te kletsen. Aan het Palais Royal zit vast de Comedie Francaise, het theater. Ook die van de buitenkant bewonderd, aangezien er geen voorstelling was en het gebouw dus niet open was. Moliere heeft hier gespeeld en is er gestorven tijdens een voorstelling. Even verderop staat een fontein ter nagedachtenis aan hem. Vanuit de verte een blik op de Opera geworpen, die aan het einde van de avenue ligt. Ook Jeanne D'Arc op haar paard bewonderd in het voorbijgaan (ik liep voorbij, zij stond in het midden van een kruispunt op haar paard).
Ik was van plan verder door te wandelen tot aan de Arc de Triomphe via de Champs-Elysee, maar mijn voeten begonnen dienst te weigeren. In de Tuilerieen heb ik toen nog even genoten van de zwoele avond, zoals nog vele mensen deden. Daarna naar de Place de la Concorde gewandeld, de andere kant van het park. Daar had ik een mooi zicht op de inmiddels verlichte Eiffeltoren.
De metro bracht me weer dicht bij het hostel en na een korte wandeling was het hostel weer in zicht. Hmmm... vandaag was het dagkaartje niet echt goedkoper dan losse kaartjes. Maar twee keer met de metro geweest.
In de lounge plannen gemaakt voor morgen en op de kamer alvast spullen bij elkaar gezocht voor morgen. Dat maakt het vertrek weer makkelijker. En na hier de laatste woorden te hebben getypt, ga ik lekker slapen in het geweldige bed! Oooo, wat zullen de voetjes blij zijn!!!

  • 07 Augustus 2009 - 20:03

    Corrie:

    Leuk om de verslagen van jouw te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Zie hier, mijn digitale reisdagboek. Zo nu en dan is een reis voor mijn gevoel de moeite waard om hier 'verslagen' te worden. Vooral nu elke reis een apart dagboek kan krijgen hier op de site. Veel leesplezier! En ik krijg natuurlijk graag een reactie :)

Actief sinds 22 Juli 2006
Verslag gelezen: 61
Totaal aantal bezoekers 13377

Voorgaande reizen:

16 Juli 2016 - 08 Augustus 2016

Rondreis Zuidelijk Afrika 2016

28 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Ierland zomer 2010

05 Augustus 2009 - 15 Augustus 2009

La France zomer 2009

25 Juli 2006 - 16 Augustus 2006

USA zomer 2006

Landen bezocht: